در گفتوگو با اساتید خبره طرح احمدی روشن مطرح شد:
طرح شهید احمدیروشن، فرصتی برای ورود به عرصۀ دانشبنیان
یکی از مهمترین اهداف طرح شهید احمدیروشن، زمینهسازی برای ورود دانشجویان مستعد به عرصههای کارآفرینی و اشتغالزایی بر مبنای مزیتهای بومی و داشتههای اقلیمی است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یکی
از اهداف مهم طرح شهید احمدیروشن، ایجاد ارتباط بین دانشگاه با بخشهای
بیرونی اعم از صنعت و جامعه است و تلاش دارد هستههای نخبگانی با محوریت
نیازهای بومی و مزیتهای نسبی اقلیم، فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی خود را
انجام دهند.
این موضوع آنجایی اهمیت
بیشتر پیدا میکند که بدانیم ایران کشوری با اقلیمهای متفاوت و تبعاً
داشتههای سرزمینی متنوع و مزیتهای ذاتی منحصربفرد است که هر کدام
میتواند مجموعهای غنی از اقتصاد دانشبنیان را پوشش دهد.
در همین راستا با اساتید خبره پنجمین دورۀ طرح شهید احمدیروشن در چهارمحالوبختیاری گفتوگو کردهایم.
طرح شهید احمدیروشن، فرصتی برای یاددهی و یادگیری توأم است
شجاع قربانی؛ عضوهیئتعلمی
دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه حضور افراد از رشتهها و مقاطع مختلف در قالب
یک تیم مسئلهمحور که کارفرمایی از صنعت دارد، بهترین حالت کار پژوهشی
است، میگوید: در این تیمها و هستهها، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از
کارشناسی تا دکتری در کنار یکدیگر کار میکنند و همین موضوع سبب میشود
خودشان معلم هم باشند و داشتهها و دانستهها و تجربیاتشان را به یکدیگر
منتقل کنند.
وی با بیان اینکه طرح شهید
احمدیروشن دانشجویان را جستوجوگر کرده است، ادامه میدهد: این طرح
توانسته شور و اشتیاق زیادی در بین دانشجویان ایجاد کند و حتی اساتید خبره
این طرح نیز مانند پژوهشگری جوان و با انگیزه دوشادوش دانشجویان کار
تحقیقاتی انجام دهند.
ضرورت از بین رفتن گسست دانشگاه و جامعه بیرونی
استاد خبره پنجمین دورة طرح
شهید احمدیروشن با اشاره به گسست بین دانشگاه و جامعة بیرونی معتقد است:
این خلاء را نمیتوان به راحتی پر کرد خاصه در شرایط کنونی که بخش زیادی از
دانشآموختگان دانشگاهی نتوانستهاند در بازارکار شغل مناسب را پیدا کنند.
از طرفی این افراد در دانشگاه گرچه درحوزة آموزش و پژوهش کار کردهاند اما
در فن و فناوری که لازمة بکارگیری دانش و پژوهش است،هیچ آموزشی ندیدهاند و
عملاً نمیتوانند با جامعة بیرونی دانشگاه ارتباط بگیرند.
طرح شهید احمدیروشن فرصتی مغتنم برای ورود به عرصه دانشبنیان
مهدی قاسمی؛ عضو هیئتعلمی
دانشگاه شهرکرد نیز با اشاره به اینکه طرح شهید احمدیروشن فرصتی مغتنم
برای ورود به شرکتداری دانشبنیان است، معتقد است: خروجی و نتایج این طرح
در دورههای قبل نشان میدهد که جهت درستی در رویکردهای این طرح انتخاب شده
است گرچه این طرح هنوز در ابتدای مسیر است و این نوع اقدام برای اولینبار
در کشورانجام میشود؛ به همین سبب برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به
همکاری دانشگاهها احساس میشود.
دانشگاه باید با هستههای مسئلهمحور همکاری کند
قاسمی یادآور میشود: بنیاد
ملی نخبگان میتواند در تعامل با وزارت علوم، ظرفیت دانشگاهها را به این
طرح اضافه کند؛ البته درحال حاضر نیز همکاری بین هستههای فعال و
دانشگاهها وجود دارد اما این همکاری الزامآور نبوده و فردمحور است. در
واقع، حمایت از هستههای نخبگانی به نظر رییس دانشگاه و مجموعة مدیریتی
دانشگاه بستگی دارد. به نظر میرسد طراحی و اعمال سیاستهای تشویقی برای
دانشگاهها میتواند این مراکز را نیز به خوبی در جریان مسیر طرح شهید
احمدیروشن قرار دهد وبه این ترتیب یک جهش بزرگ در این طرح ایجاد شود.
مدیریت متمرکز، امکانات تحقیقاتی را ساماندهی میکند
استاد خبره پنجمین دورة طرح
شهید احمدیروشن اضافه میکند: علاوه بر دانشگاه، ظرفیتهای بسیار دیگری
در استانها وجود دارد که بلااستفاده است. در واقع چون مدیریت متمرکزی وجود
ندارد، تجهیزات بسیاری در حال خاک خوردن هستند. بسیاری از این تجهیزات و
ظرفیتها را میتوان برای گسترش و یاحمایت بیشتر از هستههای نخبگانی به
کار گرفت.
بخش کشاوری از ارکان اصلی توسعهیافتگی است
سعید ریزی؛ عضو هیئتعلمی
دانشگاه شهرکرد با اشاره به عدمارتباط نظاممند دانشگاه و صنعت، میگوید:
حداقل در کشاورزی، دانشگاه ارتباط منطقی با صنعت ندارد و تمام تعاملات به
بخشخصوصی محدود شده که آن هم به دلیل کمبود بودجه، نمیتواند خروجی بالایی
داشته باشد.
وی میافزاید: این خلاء در
حالی وجود دارد که میدانیم کشوری که نتواند غذای خود را تأمین کند، هرگز
نمیتواند به استقلال و توسعهیافتگی برسد. در واقع، کشاورزی یک زمینـۀ
استراتژیک در توسعه است.