خدایگان:
ارتقای فعالیت تیمی در مدارس دنیای امروز، امری ضروری است/ طرح «مدرسه خلاق»؛ تقویت مهارت حل مسئله در دانشآموزان
قائممقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه هدف از طرح «مدرسه خلاق»، تقویت مهارت حل مسئله در دانشآموزان است، گفت: تقویت خلاقیت و توانایی حل مسئله و ارتقای فعالیت تیمی در مدارس دنیای امروز، امری ضروری به نظر میرسد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، تنها نهاد متولی امور نخبگان در کشور بنیاد ملی نخبگان است که وظیفه شناسایی نخبگان را بهعهده دارد. قائممقام این بنیاد از شناسایی فعال و هوشمندانه نخبگان در دوره جدید خبر داده بود.
در ارتباط با جزئیات اجرای «شناسایی فعال و هوشمند نخبگان» با سعید خدایگان، قائممقام بنیاد ملی نخبگان گفتوگو کردهایم که در ادامه مطلب میخوانید.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در مقایسه روش شناسایی فعال نخبگان با روش سنتی عنوان کرد: در شناسایی فعال دیگر نخبه خوداظهاری نخبگی برای استعداد خود نمیکند و ما از مسیرهای مختلف و به صورت غیرمستقیم مستعد یا نخبه را شناسایی میکنیم.
خدایگان با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف نیاز به ابزارهایی است که باید ایجاد کنیم، اظهار کرد: یک نوع شناسایی فعال این است که استعداد برتر توسط آزمونهای استاندارد طی یک فرایند دقیق ارزیابی و شناسایی میشود. بهعنوانمثال برگزیدگان المپیادهای جهانی یا رتبههای برتر آزمون سراسری که طی آزمونهای مربوطه ارزیابی شده و به بنیاد معرفی میشوند.
وی در ادامه گفت: البته تکیه بر این روشها و ابزارهای شناسایی فعال کافی نیستند و ما در عمل باید با بهرهمندی از ابزارهایی فناورانه مانند استفاده از هوش مصنوعی، استعدادهای برتر، نخبگان و برگزیدگی آنها را با استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس شناسایی کنیم.
خدایگان افزود: بهعنوانمثال میتوان از شبکههای اجتماعی که ماهیت علمی و فناوری دارند نیز برای رسیدن به این هدف استفاده کرد. با اتصال به این شبکهها و بررسی و تحلیل دادههایی که از آنها به دست میآیند، میتوانیم دادههای بخشی از نخبگان را که از طریق مسیرهای دیگر نتوانستیم شناسایی کنیم، دریافت کنیم. برایناساس نیازمند استفاده از فناوریهای بهروز هستیم.
آخرین وضعیت اجرای طرح «مدارس خلاق»
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در تشریح آخرین وضعیت طرح مدارس خلاق نیز گفت: در ابتدا تأکید می شود که هدف از مدرسه خلاق، تقویت مهارت حل مسئله در دانشآموزان است، به طوری که دانشآموزان با روشهای حل مسائل آشنا شوند و بدانند که چطور باید برای یافتن راهحل فکر کنند.
وی افزود: در بنیاد جلساتی را با نمایندگان سمپاد از مدارس علامه حلی یک و ده داشتیم و قرار است طرح کاملا بهصورت عملیاتی در این دو مدرسه پیادهسازی شود. اجرای این طرح به پشتیبانی نیاز دارد و ما یکسری نیازها و الزامات را تدوین کرده و نحوه اجرای آن را مشخص کردیم.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعه نحوه فعالیت مدارس در سایر کشورهای پیشرفته، آموزش و تقویت خلاقیت و توانایی حل مسئله و ارتقای فعالیت تیمی در مدارس دنیای امروز، امری ضروری به نظر میرسد. اما ازآنجاییکه جامعه هدف، بنیاد اجتماعات نخبگانی است این طرح در جامعه هدف مدنظر اجرایی خواهد شد و در صورت موفقیت بهعنوان الگویی برای اجرا در اختیار آموزشوپرورش قرار میگیرد.
وی در پایان گفت: بنیاد در این راستا جلساتی داشته که در چند ماه آینده، اجرای عملیاتی آن آغاز خواهد شد.